💡
Pentru drept la replica: [email protected]

Update #4:

Firma de consultanta din state neaga si ea inceperea activitatilor de Lobby pentru AUR, fara a nega insa existenta acestui contract.

BGD Legal and Consulting afirmă, într-un răspuns oferit HotNews, că niciun contract cu partidul AUR nu a intrat în vigoare și nu a încasat nicio plată de la formațiunea politică sau firme afiliate.

„Nu a intrat în vigoare niciun contract, nu am facilitat nicio apariție în mass-media până în acest moment și nu a fost făcut niciun schimb de bani între noi și Partidul AUR sau orice grup sau persoană afiliată acestuia”, a transmis compania la solicitarea HotNews.
AEP începe un control privind un contract de lobby în SUA pentru AUR și George Simion. Partidul neagă: „E un draft” - HotNews.ro
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunțat oficial că începe un control la partidul AUR, după apariția în presă a informațiilor despre un contract de

Update #3:

Senatorul AUR Petrișor Peiu susține că „nu există acel contract”: „Ce ați văzut dvs. e un draft”, le-a spus el joi jurnaliștilor.

Întrebat de ce documentul este înregistrat pe site-ul oficial al Departamentului Justiției din SUA, dacă este vorba doar despre un draft, Peiu a declarat în continuare că este doar un proiect.

„Proiectul e înregistrat pe site”, a spus el.

(sursa)

Update #2:

Autoritatea Electorala Permanenta incepe un control privind contractul AUR. AUR argumenteaza ca a fost la solicitarea sa.

„Considerăm că aceste dezinformări, manipulări și minciuni sunt de natură să afecteze grav desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din 2025, compromițând transparența procesului electoral și influențând negativ corecta informare a alegătorilor.
Pentru a contribui la clarificarea completă a situației, ne angajăm să punem la dispoziția Autorității Electorale Permanente toate documentele relevante, inclusiv rapoartele contabile lunare, extrasele de cont aferente subvenției, documentele justificative privind cheltuielile efectuate din fondurile publice, precum și orice alte informații necesare care pot demonstra caracterul transparent și legal al utilizării resurselor financiare ale partidului”, se arată în solicitarea înaintată de AUR către AEP.
AUR a solicitat AEP verificarea și informarea publică cu privire la presupuse cheltuieli din subvenția publică - AUR
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a înaintat o solicitare către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pentru a efectua de urgență o verificare oficială a dezinformărilor apărute în spațiul public cu privire la presupuse plăți efectuate de către partidul AUR către o firmă din Statele Unite ale

Update #1:

Aur neaga informatiile despre acest contract, spunand ca acesta nu a fost platit.

Dezvăluirea contractului de 1,5 milioane de dolari semnat de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) cu o firmă de consultanță americană a readus în prim-plan o practică discretă, dar constantă în politica românească: lobby-ul pe coridoarele puterii din Washington D.C.

Dar este AUR un pionier sau doar cel mai recent jucător într-un joc vechi, cu mize mari și costuri pe măsură?

O incursiune în arhivele publice ale Departamentului de Justiție al SUA, prin prisma Legii privind Înregistrarea Agenților Străini (FARA), ne oferă răspunsuri detaliate și, adesea, surprinzătoare, completate de contextul public cunoscut.

Legea FARA obligă persoanele sau firmele care acționează în SUA ca "agenți" ai unor entități străine ("foreign principals"), inclusiv partide politice, să își declare activitățile, contractele și plățile. Aceste documente, depuse sub jurământ, constituie o sursă oficială valoroasă pentru a înțelege cine, când, cât și de ce a investit în influența de peste Ocean.

Actul I: Anii de Consolidare Post-NATO – PSD Intră în Joc (2009-2010)

La scurt timp după aderarea la NATO și într-un context economic global dificil, Partidul Social Democrat (PSD) căuta o repoziționare și o consolidare a imaginii sale internaționale.

Pe 29 aprilie 2009, partidul, reprezentat la semnare (conform documentelor și ștampilei) posibil de Valeriu Zgonea (fost Președinte al Camerei Deputaților), încheia un contract pe un an cu firma Global Policy Initiatives (GPI), condusă de Jay K. Footlik, un consultant cu legături în Partidul Democrat american și fost Asistent Special al Președintelui Clinton.

Costul angajamentului: €20.000 lunar, plus cheltuieli, cu posibilitatea unor costuri suplimentare de până la €5.000/lună pentru PR, fără a necesita aprobare punctuală. Un total anual de bază de cel puțin €240.000.

Obiectivele erau ample: de la "educarea" decidenților americani și promovarea agendei PSD, la căutarea de sprijin pe Capitoliu și crearea unei "fețe publice" pentru partid în SUA.

Actul II: Coabitarea și Ambițiile – PNL Caută Acces (2013-2014)

În perioada guvernării USL și a coabitării tensionate, Partidul Național Liberal (PNL), avându-l ca președinte al Senatului și co-președinte USL pe Crin Antonescu (fost Președinte PNL și al Senatului), a decis la rândul său să apeleze la profesioniști.

În decembrie 2013, Prime Policy Group (firmă de lobby de top, parte a grupului BCW Global), era înregistrată ca agent pentru PNL și Antonescu. Interesant, contractul pare să fi fost intermediat de o firmă românească, SC Out Media SRL (despre care informațiile publice sunt limitate).

Scopurile declarate vizau advocacy, consiliere și facilitarea contactelor în SUA.

Cât a plătit PNL? Rămâne un mister, deoarece suma exactă nu figurează în extrasele FARA consultate.

Actul III: Ofensiva în Plină Criză de Imagine – Era Dragnea (2017)

Anul 2017 a găsit PSD din nou la guvernare, cu Liviu Dragnea (fost Președinte PSD și al Camerei Deputaților) ca lider necontestat, dar și în centrul unor controverse majore legate de modificările la legile justiției, care atrăseseră critici vehemente din partea partenerilor occidentali, inclusiv SUA.

În acest climat tensionat, nevoia de a contracara imaginea negativă și de a obține acces direct la noua administrație Trump a devenit o prioritate. A fost angajată firma Madison & Company LLC, condusă de Alan M. Madison.

Contractul, efectiv din 22 iunie 2017, și înregistrat la FARA (No. 6478) pe 24 octombrie 2017, stipula o plată totală de $100.000 USD.

Corespondența atașată dosarului, purtată între Alan Madison și Gheorghe Dimitrescu (prezentat ca om de legătură al lui Dragnea), dezvăluie țintele ambițioase: întâlniri ASAP cu Vicepreședintele Mike Pence, Speaker-ul Paul Ryan și chiar Președintele Donald Trump.

Se vizau și întâlniri media (cu CNN menționat). Pentru a facilita accesul, Madison a subcontractat (înregistrare FARA No. 6480) serviciile consultantului William D. Harris (consultant cu istoric republican), plătindu-i $30.000 pentru a stabili întâlniri. Eforturile se înscriu în contextul participării lui Dragnea la inaugurarea lui Trump și a căutării disperate de legitimare externă.

Actul IV: ALDE Își Cere Partea (2019)

În 2019, ALDE, încă partener la guvernare cu PSD, dar probabil dorind să-și contureze un profil distinct, contractează Keystone Strategic Advisers, LLC, firmă condusă de Vladimir Petrovic (consultant politic activ în Balcani și SUA).

Pentru un angajament scurt, de doar trei luni, ALDE plătește €170.000 EUR. Firma a fost însărcinată cu consultanța strategică și programarea de întâlniri la nivel înalt pentru liderii partidului (contact: Christian David, Șef de Cabinet). Și Keystone a subcontractat, plătind $50.000 USD către Mercury Public Affairs (o importantă firmă globală de consultanță) pentru facilitarea unor întâlniri și consultanță punctuală.

Actul V: AUR Mizează Totul – Contractul Record (2025)

Ajungem la evenimentul recent. AUR, reprezentat în acte de Mateea-Cristina Petrescu (prezentată în presă ca având legături cu frații Tate), semnează pe 31 martie 2025 un contract cu BGD Legal & Consulting LLC, firmă condusă de avocatul Daniel L. Delnero (avocat specializat în litigii comerciale, Atlanta).

Suma angajată este fără precedent în istoria documentată FARA a lobby-ului partidelor românești: $1.500.000 USD.

Obiectivele sunt largi: networking cu figuri politice americane, apariții media, consultanță politică și legală. Presa (G4Media) a susținut că fondurile ar proveni din subvenția de stat, însă documentele FARA, prin natura lor, nu specifică sursa fondurilor, ci doar obligația de plată.

Un detaliu contractual notabil este clauza de anulare fără penalități dacă firma nu livrează contacte la nivel înalt în luna aprilie 2025, sugerând o miză uriașă și o presiune pentru rezultate rapide, posibil în contextul anului electoral și a vizitei lui George Simion în SUA ce a inclus un interviu cu Steve Bannon.


Concluzie: Un Joc Scump, Jucat de Mulți

Documentele FARA demonstrează clar: AUR nu este primul și nici singurul partid din România care a investit în lobby la Washington.

Este, însă, partidul care a angajat, conform acestor date, cea mai mare sumă într-un singur contract. PSD, PNL și ALDE au avut propriile lor campanii, cu costuri semnificative, vizând obiective similare: acces, influență, imagine.

Fiecare contract reflectă contextul politic al momentului și ambițiile (sau temerile) liderilor respectivi. Practica lobby-ului este legală în SUA, iar înregistrarea FARA asigură un grad de transparență, însă ridică întrebări legitime despre oportunitatea și sursa finanțării acestor demersuri costisitoare, mai ales când se vehiculează folosirea fondurilor publice.

Ceea ce este cert e că bătălia politică de la București are ecouri puternice și costuri de milioane pe malurile Potomacului.

⚠️
(Disclaimer: Această analiză se bazează pe documentele FARA disponibile public și pe informații contextuale din surse deschise verificate. Este posibil să existe și alte activități de lobby sau consultanță care nu au necesitat înregistrare FARA sau nu au fost încă făcute publice.)

Surse FARA Primare (Accesibile public):